Какво влияние има Корона вирусът (covid-19) върху дигиталния маркетинг?

Коронавирус, тази дума стана неразделна част от ежедневието на всеки от нас в последните месеци.

Вирусът се разпространява по-бързо от всеки друг такъв, съществувал в нашето съвремие и ще продължи да върлува още неопределено време.

Никой не може да прогнозира със сигурност колко хора ще бъдат заразени и това доведе до срив на световните фондови борси, което означава, че почти всеки бизнесмен, както и всеки маркетолог ще бъдат засегнати.

И така, какво означава това за тези от нас, които работят в сферата на маркетинга?

Първо, нека дискутираме какво маркетолозите НЕ трябва да правят в текущата ситуация.

Не се възползвайте от ситуацията


Отрицателна тенденция, която наблюдаваме е страхът, който бива използван и насочван, с цел парични печалби.

Фактът, че провизиите от определени стоки започват да се изчерпват - от маски и тоалетна хартия до средства за дезинфекция на ръце и други основни нужди.

Има тенденция мними хора да купуват тези продукти и след това да ги препродават онлайн, на цена в пъти по-висока от нормалната.

Това не може да се нарече нито предприемачество, нито маркетинг. Горещо препоръчваме да избягвате да използвате ситуацията с Коронавируса по този начин. Не само е грешно, но е и много краткосрочна „стратегия“. Да, вероятно ще успеете да припечелите бързо, но тези доходи няма да се застоят, по-добре би било да инвестирате времето си в нещо дългосрочно.

Та, какво означава Коронавирусът за маркетолозите?

Бизнесът ще бъде затруднен максимално!

Дори ако разпространението на вирусът се забави рязко, каквато тенденция се наблюдава в Китай, фирмите ще са в този лош период вероятно повече от година, защото ще трябва да компенсират загубите си до момента.

В Китай вирусът се отрази най-вече на продажбите на дребно и техния спад достигна 20,5%, а нивото на безработица скочи до 6,2 през февруари.

Когато компании като Apple затварят магазините си, с цел намаляване на разпространението на заразата, това означава по-малък доход и по-малка печалба. Разбира се, Apple са в състояние да плащат на служителите си и по време на периода, в който не работят, но не всички компании имат финансов резерв (буфер) и повечето няма да могат да направят същото.

Нека разгледаме туристическия бранш. Очаква се вирусът да струва 820 милиарда долара на компаниите свързани със сектора. Отменени почивки, затворени хотели, отменени полети. Много от работодателите молят персонала си да вземе няколко-седмичен неплатен отпуск. На места дори са започнали масови съкращения.

Последно бе изчислено, че COVID-19 ще струва на световната икономика 2,7 трилиона долара.

В тази криза се губят не само пари, а също органичен трафик и конверсии.

В повечето ниши, органичният трафик намалява драстично.

Преди да се потопим в данните, нека споменем, че не се съсредоточаваме върху една държава, събраните данни, които ще разгледаме са от глобална гледна точка.

Сега, от гледна точка на SEO, в световен мащаб се наблюдава огромен спад в органичния трафик за повечето индустрии и ниши, които проследяваме. Разгледайте графиката по-долу.

Диаграма 1

Трафикът в новинарската свера буквално стигна до небето, в следствие на Covid-19. От друга страна, сред туристическите уебсайтове се забелязват огромни спадове в трафика.

От диаграмата не става напълно ясно, но ситуацията в е-commerce сектора бе доста динамична, в зависимост от това какво се продава, трафикът тръгна или нагоре, или надолу. Например, ако продавате бебешки продукти като памперси или кърпички, тогава сте забелязали приятно нарастване на трафика. Това е, защото тези стоки са от първа необходимост. Ако, обаче продавате луксозни стоки като изискани дамски рокли, то спада в трафика е осезаем.

Конверсиите също намаляха в повечето ниши

От гледна точка на Conversion Rate, се забелязва спад в повечето ниши. Дори финансовият сектор, който имаше период на голям възход на трафика, индикира големи спадове.

Погледнете графиката по-долу:

Диаграма 2

Що се отнася до сайтовете за новини (медиите), те имаха голям скок при конверсиите, тъй като много от тях таксуват хората, за да четат актуалната им информация.

Например можете да четете само определено количество съдържание от даден онлайн ежедневник безплатно, а за останалата част от съдържанието следва да заплатите. Тъй като хората препочитат да са информирани относно всичко около коронавируса, политическата и финансовата ситуация, бяха по-склонни да заплатят за тази ценна за тях информация.

И в някои сектори като пътуванията, в момента се предлагат големи отстъпки, което помага да се противодейства намаляването на трафика им до някъде. Това обаче, единствено може да намали до някаква степен огромните им загуби.

Pay-per-click

За сега не сме забелязали големи промени в цената за клик, дори за туристическия бранш. Тук няма достатъчно голям размер на извадката, но както споменахме, разходите не са намалели много.

Например, въпреки че видяхме голям спад в броя на хората, които търсят полети или хотели, не видяхме драстичен спад на CPC, но забелязахме голямо увеличение на цената на конверсия.

С други думи, все още можете приблизително да платите една и съща сума на кликване, но цената за преминаване през целия funnel до конвертиране се увеличава, освен ако не продавате продукти от първа необходимост.

 

И какво означава това за маркетолозите?

Сега ще се наблюдава тенденцията за минимизиране на разходите и разпродаване на дялове, защото се очаква икономиката да бъде ударена с 2,7 трилиона долара, а експерти казват, че ще изпаднем в рецесия.

Инвеститори - милиардери като Карл Ичан, казват, че пазарът има повече потенциал за свиване и тази тенденция ще продължи по-дълго. В моменти на „катастрофа“, обаче, има по-малка конкуренция, което означава, че по-бързо могат да се постигнат резултати, а в някои случаи се очаква и намаляване на pay-per-click цената.

Но това, което научихме от преминаването през две кризи (кризата след „dotcom“ балонът през 2000 г. и срива на недвижимите имоти през 2008 г.), е, че най-доброто време да се удвои пазарният дял е, когато другите не го правят или се страхуват да харчат излишен капитал.

По време на икономически спад ще откриете, че ще имате по-малка конкуренция, което означава, че е по-лесно и по-бързо да постигнете резултати, а в някои случаи ще получите нови сделки с нови клиенти, като потенциално намалявате загубите от кризата.

Помислете и от този аспект на нещата: нека вземем за пример всички публично търгувани компании в Съединените щати. Ако пазарът продължи да се свива, много от тях ще имат трудност да изплатят дълга си, който е набъбнал до 75 трилиона долара.

Това означава, че някои компании или ще фалират, ще бъдат изкупени от други компании, или ще бъдат спасени от правителството. Някои може да успеят да намалят разходите си достатъчно, за да платят сметките си, но за повечето от тях - ще бъде твърде късно.

Отново това просто означава по-малко конкуренция за вас.

 

Ако имате достатъчно късмет да не сте поели голими загуби по време на рецесията, това е най-доброто време за вас да се сдобиете с по-голям пазарен дял. Идеални за закупуване в момента са сайтове и компании в медийната ниша.

Колкото повече хора виждат вашите материали, толкова повече пазарна сила ще имате в бъдеще. Като плюс, това ви дава възможността да продавате всичко, което искате в бъдеще.

 

С други думи, това е вашата възможност да спечелите пазарен дял.

 

Така че, когато видите как вашите конкуренти се затварят или забавят харченията по маркетинг стратегиите си, поемете стъпка и удвоете пазарния дял. Може да не видите голяма възвръщаемост веднага, но в дългосрочен план ще ни благодарите.

Всеки път, когато пазарът се падне с 20% или повече, му отнема приблизително 536 дни да възвърне първоначалните си нивата. А дори не знаем докъде ще стигне или кога ще бъде дъното.

Таблица 1
Докато се възстановявате, ще видите, че приходите ви се покачват и възвръщаемостта на инвестициите от маркетинговите ви разходи пробиват всички тавани.

Заключение

Да се ​​надяваме, че Коронавирусът ще премине скоро и ще има минимално въздействие върху живота ни. Засега се опитайте да не общувате прекалено много с други хора или не ходете на места където има много хора.

А що се отнася до вашия маркетинг, това е моментът да удвоите усилията и разходите ако можете да си го позволите. Не се страхувайте, когато другите също се страхуват. Направете това, което прави Уорън Бъфет ... бъдете алчни, когато другите хора се страхуват.

Как повлия Корона вирусът на вашия трафик?

 

PS: Моля, пазете се и ако е възможно, останете вкъщи.

Back to top