Корпоративен блог или фирмена страница в социална мрежа?

В този материал ще съпоставим две от най-важните направления на онлайн маркетинга, а именно присъствието на бизнеса в социалните мрежи и поддържането на фирмен блог.

Всеки бизнес трябва да комбинира в комуникационната си стратегия различни канали, избрани и анализирани внимателно – фирмен сайт и/или блог, профили в социалните мрежи, PPC реклама и т.н. Важно е да бъдат правилно предвидени очакваните разходи по поддържането им – пари, време, специалисти, служители.

Възможно е, ако имате достатъчно голям ресурс, да имате блестящи профили във всички социални мрежи – Facebook, Google+, Twitter, Pinterest, Instagram, LinkedIn, Foursquare, Swarm – но хубавото е, че това не е нужно. Разгледайте всички платформи и изберете 2-3 най-подходящи за

  • вашия бизнес,
  • фирмена политика,
  • стил и начин на общуване.

Ако не сте сигурни в кои социални мрежи е добре да присъствате, пробвайте! Никой не може да знае предварително.

Нека сега да поговорим по темата

блог срещу Facebook/Google+ профил (страница).

Според някои онлайн маркетингови специалисти, поддържането на блог вече е отживелица, а бъдещето са профилите в социалките. Въпросните колеги публикуват цялото си съдържание във вторите. Трябва ли обаче и вие да захвърлите фирмения си блог в коша и да се прехвърлите само в статус полето на социалните мрежи?

Да видим. Основната идея на блога е не просто предоставяне на много и разнообразно съдържание, а на ангажиране на читателите и последователите с това съдържание. В идеалния случай те ще го коментират, ще го споделят, ще го „харесат“. Това е много по-лесно да се случи, когато текстът е поставен направо в социалната мрежа, а не в блог пост. Постването във Facebook и в Google+ се случва за секунди, а дискусиите под интересен „статус“ понякога са доста интерактивни.

Повторното споделяне на вашето съдържание, когато то е публикувано направо в социалната мрежа (която и да е тя), е много по-лесно за аудиторията. Няма го момента с копирането на линка, а се пристъпва направо към цъкане на „+“ или „Like” или към споделяне от вашия профил.

Като цяло, и ангажирането, и увеличаването на последователите, са много по-лесни за изпълнение мисии в социалните мрежи, отколкото в блог… Доста минуси се събраха за блога, нали?

Нека да видим сега и плюсовете му, защото определено такива има.

Ако поддържате блога си редовно, за 2-3-4 години може да имате завиден брой последователи, които четат всичко в него, коментират го и го споделят.

В блога може да имате собствени рубрики – разделени тематично така, че всеки лесно да намери това, което му трябва. Това няма как да се случи в хаоса от статуси в социалната мрежа.

Социалните мрежи са чужди платформи. Да, създават усещането, че потребителите в тях са свободни, но истината е, че по всяко едно време могат да променят този факт. Facebook например постоянно променя алгоритъма си, без да пита никого дали иска и му е удобно да се случи това. Потребителите, които са фенове или последователи на бизнеса ви в социалната мрежа, реално са нейни клиенти най-вече. А не ваши.

Вашите публикации във Facebook например достигат до много малка част от последователите ви. За това фирмите отделят много време, средства, идеи, но алготитъмът на Facebook има последната дума. Така, на практика, постовете ви в социалните мрежи са с много малък КПД.

В блога контролът е изцяло в ръцете на собственика му, който определя кое как и кога да се вижда, как да бъде разположено, с какви цветове да бъде поднесено дори! Публикациите в блога, когато се натрупат, ще са сериозен ресурс, събран на едно място, в което ще знаете кое къде е. Посетителите в него – също!

Другото важно предимство на фирмените блогове, които най-често са сателити, подпомагащи основния сайт, е от SEO гледна точка. Знаете, че Google обича новото, интересно, редовно съдържание, с което рекламирате бизнеса и продуктите си. Когато това съдържание е в блога, а не в социалната мрежа, печели вашия домейн. Класирането на сайта ви в SERP (Search Engine Results Page) ще бъде подобрено.

В момента има доста удобни плъгини (като Disqus), с които можете да направите така, че публикуването на коментари в блога ви да става бързо и лесно за потребителите.

Оптимален вариант

Това е комбинацията между блог и социални мрежи – публикувате текста в блога си, а след това го споделяте го в Google+ и Facebook. Чиста работа!

Back to top